Handige tips of gewoon je kennis opdoen

Op regelmatige basis zullen er nieuwe blogberichten toegevoegd worden, zodat jij op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op gebied van zoekmachine marketing.

Zoekmachine marketing advies voor webshops: 5 veelal onbenutte kansen

Zoekmachine marketing advies gezocht? Een zoekmachine marketing bureau kan helpen jouw webshop te optimaliseren, zodat je beter zicht- en vindbaar wordt in Google en andere zoekmachines. Door de huidige situatie goed te analyseren, te bouwen aan de juiste structuren en door content op de juiste manier op te bouwen. Met de belangrijke interne links in SEO teksten, waardoor je organisch een belangrijke stap vooruit kunt zetten.

Voice Search is een belangrijke ontwikkeling voor zowel webshops als websites, waardoor het belangrijk is om daar rekening mee te houden. Kies een zoekmachine marketing specialist die je daarbij kan helpen, ook als je zoekt naar hulp bij Google Ads en hoe je de online marketing strategie in z’n geheel goed kunt ontwerpen.

Tips van een zoekmachine marketing bureau

Gebruik de onderstaande tips om direct aan de slag te gaan met het beste zoekmachine marketing advies:

  • Gebruik Google Search Console
  • Bouw aan een duidelijke sitestructuur
  • Houd de URL netjes schoon
  • Schrijf met headers en tussenkoppen (max 300)
  • Interne links in SEO teksten

Gebruik Google Search Console

Helaas vaak over het hoofd gezien, maar essentieel voor goede zoekmachine marketing: aanmelden bij Google Search Console. Voorheen heette dit Google Webmaster Tools, een naam die een deel van de website-eigenaren misschien wel zal kennen. Essentieel voor nieuwe en bestaande websites, om de prestaties te meten en nieuwe kansen te ontdekken.

Google Search Console prestaties
Gebruik Google Search Console om zoekverkeer en de prestaties van je site te meten en problemen op te lossen

Google Search Console biedt de mogelijkheid om een sitemap in te dienen, zodat de zoekmachine alle beschikbare pagina’s meteen goed kan vinden. En controleer bijvoorbeeld het robots.txt-bestand, om te voorkomen dat er bronnen worden geblokkeerd terwijl dit niet de bedoeling is. De indexdekking in de console laat zien welke pagina’s Google heeft gevonden en welke er nog niet worden geïndexeerd, zodat je daar iets aan kunt doen.

Google Search Console indexdekking
Kom er via de indexdekking achter welke pagina’s zijn geïndexeerd en hoe je pagina’s kunt verbeteren die niet kunnen worden geïndexeerd

Tip: snel zien welke pagina’s Google allemaal heeft geïndexeerd? Google dan eens naar “site:jouwdomeinnaam.nl”. Op die manier toont de zoekmachine een overzicht van alle geïndexeerde pagina’s.

Google Search Console sitemap
Breng Google op de hoogte van veranderingen en nieuwe content op je website door een sitemap in te dienen via Google Search console

Bouw aan een duidelijke sitestructuur

Met een aanmelding in de Google Search Console alleen kom je er natuurlijk niet. Het is belangrijk om bijvoorbeeld te bouwen aan een duidelijke sitestructuur. Specialisten kunnen je daar zoekmachine marketing advies over geven, bijvoorbeeld als je wilt weten hoe groot of hoe klein het hoofdmenu zou moeten zijn. Wist je dat een té uitgebreid hoofdmenu om twee redenen geen goed idee is? Het maakt het onoverzichtelijk voor bezoekers en zal de linkwaarde van een pagina te veel versnipperen.

SEO navigatiestructuur
‘Siloing’ is het indelen van een optimale site/navigatiestructuur gericht op onderliggende onderwerpen

Kies voor een duidelijke sitestructuur, met een aantal items in het hoofdmenu. Gebruik een verdiepende laag om hoofd- en subpagina’s te onderscheiden. Ga bij voorkeur niet nog een laag dieper, maar gebruik op de hoofd- en subpagina’s een twee menu of pas interne links in de teksten toe. Op die manier blijft het overzichtelijk, vooral wanneer je goed gebruik maakt van onze laatste tip om interne links in SEO teksten toe te passen.

Zorg ervoor dat bezoekers binnen 2 tot 3 klikken op iedere belangrijke pagina uit de sitestructuur kunnen komen. Voorkom op die manier dat bezoekers eindeloos door moeten klikken en uiteindelijk verdwaald raken. Dat komt de online beleving van bezoekers ten goede, en zorgt er bovendien voor dat Google de site veel makkelijker goed kan indexeren en daardoor beter zal ranken.

Houd de URL netjes schoon

Een zoekmachine marketing bureau kan je helpen om de juiste URL’s op te stellen, voor belangrijke pagina’s die je wilt aanmaken. Het is bijvoorbeeld belangrijk om de URL mooi ‘schoon’ te houden. Dat betekent dat er geen sprake mag zijn van iets als ‘p=14’ of andere onbegrijpelijke code waar zowel bezoekers als de zoekmachine niet wijs uit worden.

Zorg in plaats daarvan voor beschrijvende URL’s. Het is geen probleem om daar een hoofdcategorie en een subcategorie in op te nemen, als het gaat om beschrijvende namen. Zorg er vervolgens voor dat de H1 van de pagina er netjes in terugkomt, waardoor duidelijk is waar de URL naar verwijst.

Goede SEO URL structuur
Een goed geoptimaliseerde URL structuur is belangrijk voor de SEO en gebruiksvriendelijkheid

Een zoekmachine marketing specialist kan je adviseren over nieuw aan te maken pagina’s en hun URL’s, net als over bestaande pagina’s. En blijkt dat URL’s van pagina’s moeten worden aangepast of moet de volledige structuur op de schop? Een bureau kan er met zoekmachine marketing advies voor zorgen dat alle oude pagina’s netjes verwijzen naar de nieuwe URL’s. Op die manier wordt de SEO-waarde netjes doorgegeven, zodat de vindbaarheid die al was opgebouwd netjes overeind blijft.

Schrijf met headers en tussenkoppen

Een zoekmachine marketing bureau kijkt naar de techniek van de website, werkt aan online autoriteit en kan je helpen om waardevolle content te creëren. Het is daarvoor belangrijk om gebruik te maken van duidelijke headers en tussenkoppen.

Iedere pagina heeft één H1, dat is namelijk de titel van de pagina. Die mag niet ontbreken, en het is toegestaan om er daar maar één van te gebruiken. Vervolgens kan de content tussenkoppen bevatten. Een specialist kan die opmaken als H2, H3, H4, enzovoort. Welke je daarin kiest maakt voor de vindbaarheid niet uit. Het is geen probleem om alleen met H2 of alleen met H3 te werken, net als met een combinatie van beiden.

Duidelijke headers en tussenkoppen

Tip: gebruik maximaal 300 woorden tussen twee tussenkoppen in. Werk je aan een lange opsomming met veel items? Zet de opsomming in een korte versie op een rij, en maak vervolgens H3- of H4-tussenkoppen aan om de items verder uit te werken. Op die manier blijft de tekst goed overzichtelijk en snapt ook de zoekmachine waar het om gaat.

Interne links in SEO teksten

Die SEO teksten moeten op advies van een zoekmachine marketing specialist bovendien de juiste interne links bevatten. Het is in een webshop belangrijk om vanuit een hoofdcategorie naar een subcategorie te verwijzen, om bezoekers de mogelijkheid te bieden verder te verdiepen. De link andersom is vooral voor SEO belangrijk. Op die manier kunnen subpagina’s de hoofdpagina ondersteunen, mits die natuurlijk goed zijn geoptimaliseerd.

Probeer er met de interne linkstructuur voor SEO teksten in de webshop voor te zorgen dat alle pagina’s via een andere pagina bereikbaar zijn. Er ontstaat een ‘wiel’ van SEO teksten, die elkaar versterken en er daarmee voor zorgen dat alle zoektermen en onderwerpen voldoende aandacht krijgen.

Zoekmachine marketing advies: samen aan de slag

Op zoek naar een zoekmachine marketing specialist met kennis van zowel organische optimalisatie als Google Ads voor de webshop? Neem contact op voor specifiek zoekmachine marketing advies en om daar samen mee aan de slag te gaan.