Handige tips of gewoon je kennis opdoen

Op regelmatige basis zullen er nieuwe blogberichten toegevoegd worden, zodat jij op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op gebied van zoekmachine marketing.

Effectieve Google advertenties: 7 tips om meer te verkopen

Google AdWords werd Google Ads en het programma kreeg een totaal nieuwe interface. 2018 was een mooi jaar voor Google advertenties, waarin ook nieuwe campagne-types, features, targeting–opties en tools werden geïntroduceerd. Wil je daar optimaal gebruik van maken? Met 7 tips haal je alles uit de advertenties in Google om daarmee meer te verkopen.

Meer verkopen met Google advertenties

Google advertenties zijn onverminderd populair. Voor webshops en websites als waardevolle verkoopkanalen. Wil je de Google advertentie kosten beperken door daar optimaal gebruik van te maken? Gebruik dan de volgende 7 tips:

  • Vervang zoektermen door doelgroepen
  • Automation of een Human Specialist
  • Display voor naamsbekendheid
  • Google Ads: leer ze van binnen en van buiten kennen
  • Cross-channel: wed op meerdere paarden
  • Adverteren in video
  • Remarketing: handige reminder

Vervang zoektermen door doelgroepen

Google AdWords was een platform om te adverteren op basis van specifieke zoektermen. Met de overgang naar Google Ads is het een goed moment om die tactiek vaarwel te zeggen. Het is in plaats daarvan veel waardevoller om uit te gaan van doelgroepen.

Doe uitgebreid onderzoek naar de doelgroep. Om die in kaart te brengen en, belangrijker nog, daadwerkelijk te begrijpen. Zet een zoek- en advertentiecampagne op die aansluit bij het gedrag dat de doelgroep vertoont en de behoeften die er leven. Leer de doelgroep kennen en combineer in-market advertenties met remarketing en top-keyword bidding. Die integrale aanpak voor een specifieke doelgroep is veel effectiever dan losse flodders met Google Ads voor waardevolle zoektermen.

Automation of een Human Specialist

Google Ads biedt tal van mogelijkheden tot automation, net als Bing Ads en de andere programma’s die er beschikbaar zijn. Het is mogelijk om campagnes volledig te automatiseren, om er vervolgens nooit meer een vinger naar uit te steken. Verstandig? Waarschijnlijk niet. Een Human Specialist kan resultaten uit onderzoeken interpreteren, net als prestaties van de verschillende campagnes.

Kies een specialist die efficiënt werkt met automation, maar die zelf de touwtjes in handen houdt. De specialist zal Google AdWords advertenties maken, om met Google Ads ook in 2019 de beste resultaten te kunnen halen.

Display voor naamsbekendheid

Google advertenties in het display-netwerk zijn net zo interessant als de advertenties bij de zoekresultaten. Maar, het is belangrijk om het doel daarvan goed te kiezen. De display-ads worden weinig aangeklikt, omdat bezoekers ze herkennen als reclame. Ondertussen dragen ze op een krachtige manier bij aan naamsbekendheid.

Wil je de zichtbaarheid van je merk vergroten, bijvoorbeeld om top-of-mind te worden? Werk aan de naamsbekendheid en de prettige manier waarop het merk in het geheugen van de consument komt te liggen. Gebruik daardoor display-campagnes, ter aanvulling op advertenties bij zoekresultaten die de clicks moeten genereren.

Google Ads: leer ze van binnen en van buiten kennen

Google Ads bieden allerlei advertentieformats en mogelijkheden. Het is belangrijk om die goed te leren kennen, of je daarover in ieder geval te laten adviseren. Ontdek wat er allemaal mogelijk is, zoals kopregels, meerdere beschrijvingen, buttons en URL-paden. In 2019 heb je de kans om combinaties van kopregels en beschrijvingen te maken, om daarmee de beste resultaten te behalen.

Bovendien lijkt het erop dat Google Ads nieuwe advertentie-extensies en advertentie-types zal lanceren. Druk de Google advertentie kosten door daar op een efficiënte manier mee om te gaan. Werk met Google Ads op de manier die het meest oplevert, bijvoorbeeld door alle advertenties altijd in meerdere varianten te testen.

Cross-channel: wed op meerdere paarden

Succesvolle retailers en andere websites gebruikten in 2018 een combinatie van kanalen voor advertising. Zij zetten niet alleen in op Google Ads, maar gebruikten daarnaast ook de rest van het spectrum.

Search, social en e-commerce komen sinds een paar jaar op een mooie manier samen. Breng de complete customer journey in kaart, zodat je de effectiviteit van verschillende campagnes en inzetten kunt bepalen. Gebruik Google Ads en de mogelijkheid tot attributiemodellen, waarmee je beter in kaart brengt wat dit kanaal kan bijdragen aan de verkopen die je realiseert. Het is dé manier om Google advertenties zo effectief mogelijk in te zetten, zodat je daarmee investeert in nieuwe waarde voor de webshop of website.

Adverteren in video

Video was in 2018 al een belangrijke trend en dat wordt in 2019 alleen maar meer. Video biedt twee unieke voordelen:

  • Relatief lage kosten om te adverteren
  • Intensief gebruik door met name jongeren

Adverteren in video is niet meer weg te denken uit Google advertenties en andere advertentienetwerken. Je moet daar aanwezig zijn waar het gebeurt, en dat is in 2019 heel duidelijk video. We streamen meer dan ooit, iets waar de ongekende populariteit van vloggers een goed voorbeeld van is. Naar televisie wordt steeds een beetje minder gekeken, omdat we onze tijd liever besteden met online video. Het is belangrijk om daar ook binnen de Google advertenties slim op in te spelen, door campagnes te ontwikkelen die speciaal geschikt zijn voor video.

Remarketing: handige reminder

Google advertenties zijn uitstekend geschikt voor remarketing. Een effectieve manier van adverteren, die de kosten ondertussen behoorlijk kan drukken. Het gaat om advertenties voor een doelgroep die al interesse heeft getoond en die daarmee extra interessant is. Het zijn ‘warme’ prospects, bijvoorbeeld omdat ze al een product in hun winkelmandje stopten of een tijdje op de website verbleven. Dankzij remarketing heb je de kans om hen opnieuw met jouw aanbod in contact te brengen, zodat je aan kunt geven wat er beschikbaar is.

Of beter nog, je kunt ze aangeven wat ze mislopen als ze niet alsnog afrekenen. Op die manier benut je een belangrijke psychologische tactiek in remarketing. Je speelt in op verliesaversie. Het is de neiging van consumenten om iets niet te willen verliezen, vooral niet als ze dat daarvoor in hun bezit hadden. Geef aan dat je de producten voor hen hebt gereserveerd in het winkelwagentje, maar dat je ze daar binnen korte tijd weer uit zal halen. Een effectieve methode om iemand over de streep te trekken toch tot de aanschaf over te gaan.

De beste Google Ads advertenties maken: aan de slag

Aan de slag met de beste Google Ads advertenties? Plaats een advertentie in Google bovenaan de zoekresultaten of maak effectief gebruik van de andere tactieken en mogelijkheden die er beschikbaar zijn.

Ontdek hoe je ook met Google Ads kunt inspelen op Voice Search of kies voor een specialist die je helpt de campagnes vanaf de grond af aan op te bouwen. Om Google AdWords advertenties te maken in het nieuwe Google Ads-format en om daar slim mee om te gaan. Creëer meer conversie met advertenties die de aandacht trekken en overtuigen, samen met een specialist die weet hoe het werkt. Neem contact op, dan gaan we samen aan de slag.