Handige tips of gewoon je kennis opdoen
Op regelmatige basis zullen er nieuwe blogberichten toegevoegd worden, zodat jij op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op gebied van zoekmachine marketing.
Op regelmatige basis zullen er nieuwe blogberichten toegevoegd worden, zodat jij op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op gebied van zoekmachine marketing.
Gratis de conversie van jouw website verhogen en benieuwd hoe je dat aanpakt? Met 7 slimme inzichten kun je de conversie verbeteren. Je zorgt voor meer orders in de webshop of meer aanvragen via je website.
Hoe zorg je voor meer conversie? Met deze tips kun jij de conversie verbeteren:
“Er bestaat geen ideale afbeelding om de conversie van jouw website te verhogen. De beste tactiek? Testen!” Ervaren experts zijn het erover eens, het is belangrijk om verschillende afbeeldingen bij jouw content te testen. Toon een betrokken medewerker, een succesvol project of een informatieve infographic met een telefoonnummer daarbij.
Ontdek op die manier welke afbeelding de beste resultaten oplevert. En wil je de test zo ‘schoon’ mogelijk uitvoeren? Wijzig alleen de afbeelding tijdens de test, zodat je goed kunt nagaan dat het dit element is dat het verschil maakt.
Houd er rekening mee dat bezoekers webpagina’s (in Nederland) van links naar rechts lezen. Slechts 39% van de bezoekers bekijkt de rechterkant van de website, terwijl links door 69% wordt gezien.
Bekend is het F-patroon voor websites. Een bezoeker begint linksboven in de hoek en scant zowel naar rechts als naar beneden. Halverwege scant de bezoeker nog een keer naar rechts en weer terug naar links, om daarna aan de linkerkant helemaal omlaag te scrollen. De ‘F’ laat goed zien hoe bezoekers een webpagina bekijken, waardoor het belangrijk is om daar de call-to-action te plaatsen en belangrijkste informatie neer te zetten.
Wil je kijk- en leesrichting van bezoekers subtiel beïnvloeden? Daar kun je afbeeldingen en visual cues voor gebruiken. Wil je dat bezoekers kijken naar de call-to-action die je gebruikt? Zet er een afbeelding bij van iemand die de ogen daar heel duidelijk op richt. Bezoekers zijn onbewust geneigd om de ogen van die persoon te volgen, waardoor je de aandacht kunt vestigen op de CTA.
En maak je geen gebruik van afbeeldingen met ‘dwingende ogen’, maar wil je de aandacht wel graag richten op bepaalde delen van de website? Met een pijl creëer je een vergelijkbaar effect. Het is een visual cue, net als een auto die van links naar rechts rijdt of een trechter die zorgt voor aandacht van boven naar beneden. Ons brein volgt de visuele aanwijzingen, waardoor jij bepaalt waar de bezoeker vooral naar zal kijken.
Je kunt de conversie van de website verhogen door veel aandacht te steken in de homepage. Test met diensten en voordelen van jouw aanbod, bijvoorbeeld door het aantal te variëren. Werken 5 voordelen beter dan 3? En hoe zit dat met 7 of zelfs 15 voordelen? De beste manier om de conversie te verbeteren is om de verschillende scenario’s te testen.
Ga op de homepage bovendien na hoe je het zo overzichtelijk en simpel mogelijk kunt houden. Om de aandacht te sturen, om de bezoeker ontspannen te maken en om aan te geven hoe hij of zij een stap verder kan komen richting een aanvraag of aankoop.
Maak het makkelijk om de website te gebruiken. Door bezoekers binnen 2 tot 3 klikken aan te bieden waar ze naar op zoek zijn. Gebruik een zoekfunctie en zorg voor een duidelijk hoofdmenu, waaruit precies blijkt hoe de website in elkaar zit.
Tip: schrijf je lange teksten met veel informatie? Gebruik opsommingen en tussenkoppen om het bezoekers makkelijk te maken een tekst te scannen.
Het is dé manier voor meer conversies in een webshop en meer aanvragen op de website. Je voorkomt een belangrijke mate van frustratie, omdat je er in plaats daarvan voor zorgt dat bezoekers vinden wat ze zoeken. Vergelijk het met een supermarkt of een andere winkel, waarin je ook niet eindeloos wilt zoeken naar wat je nodig hebt.
Maak het bezoekers makkelijk, door goed na te denken over hoe zij de website binnenkomen, waar ze naar zoeken en hoe je ze daarmee kunt helpen. Begin met het optimaliseren van de laadtijd. Het zorgt voor een warm welkom, dankzij een pagina die meteen laat zien waar zij naar op zoek zijn.
Benieuwd hoe je voor meer conversie kunt zorgen? Surf zelf naar de website, en probeer een specifieke pagina te vinden of informatie te achterhalen. Ervaar zelf waar de knelpunten zitten en wat er wel of juist niet goed duidelijk is. En vraag ook anderen dit een keer te doen. Vraag ze om feedback, zodat jij op basis daarvan de conversie van de website kunt verhogen.
Bezoekers durven pas een aanvraag te doen als ze voldoende ontspannen zijn, bijvoorbeeld omdat ze de website vertrouwen. Het is belangrijk om een hoge mate van betrouwbaarheid uit te stralen. En hoe je dat doet om de conversie te verbeteren? Je kunt gebruik maken van keurmerken en andere betrouwbare associaties.
Je kunt denken aan een VeriSign Secured, McAfee Secure en TRUSTe Verified, bijvoorbeeld als je het aanvraagproces of aankoopproces betrouwbaarder wilt laten overkomen. En heb je een ander keurmerk of een Award ontvangen voor diensten die je leverde? Het is een goed idee om die te presenteren, precies op het moment dat bezoekers moeten besluiten om wel of geen aanvraag te doen.
Tip: gebruik de keurmerken op de homepage om een goede eerste indruk te maken. En gebruik andere keurmerken tijdens de aanvragen of aankopen, zodat je daar het laatste zetje kunt geven met een beetje extra vertrouwen.
Je kunt de conversie verbeteren door klanten zo goed mogelijk gerust te stellen. Daarvoor kun je gebruik maken van de nieuwe trends voor conversieoptimalisatie, net als van een aantal bekende tactieken die we hierboven voor je op een rij hebben gezet. Het is dé manier om vertrouwen uit te stralen en de bezoeker te ontspannen. Vanuit die ontspannen houding en de optimale betrouwbaarheid heb jij de kans om te verleiden tot een aanvraag.
Samen aan de slag om de conversie van jouw website te verhogen en benieuwd hoe we dat voor jou zouden aanpakken? Neem contact op, dan vertellen we je er graag meer over.