Handige tips of gewoon je kennis opdoen
Op regelmatige basis zullen er nieuwe blogberichten toegevoegd worden, zodat jij op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op gebied van zoekmachine marketing.
Op regelmatige basis zullen er nieuwe blogberichten toegevoegd worden, zodat jij op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op gebied van zoekmachine marketing.
De conversie verhogen in jouw webshop? Met slimme psychologie en andere geteste tips zorg je voor meer orders. Meer omzet door de conversie te verbeteren, omdat een groter deel van jouw bezoekers een aankoop doet. En omdat een deel van hen meer aankopen zal doen, waardoor je de omzet kunt verhogen.
Met de tactieken voor webshops en websites creëer je de ideale methode om bezoekers te verleiden tot een aankoop. Met psychologische inzichten en geteste tips, altijd gericht op een zo hoog mogelijke conversie in jouw webshop. Dankzij een duidelijke homepage, support waar bezoekers die verwachten en een slimme oplossing voor pagina’s die niet bestaan of links die niet meer werken.
Ontdek onze 5 geteste tips om de conversie te verhogen in jouw webshop:
Het was jarenlang dé manier om de website professioneel te laten ogen. Mooi om te zien, maar helaas geen goed idee als het gaat om de conversie van jouw webshop. De afbeeldingen die voorbij komen trekken de aandacht, en maken nieuwsgierig naar wat er nog meer komt. Vanuit psychologisch onderzoek en praktische testen in webshops weten wet dat zo’n slider geen goed idee is.
Het menselijk oog reageert op beweging en kijkt vooral naar de voorbij schuivende slides dan naar wat er precies op staat. Bovendien creëert het een ‘rijk’ informatieaanbod, waardoor er te veel prikkels ontstaan om gericht een keuze te kunnen maken. Ten derde hebben bezoekers last van ‘banner blindness’. Bezoekers herkennen feilloos dat er sprake is van reclame of pogingen tot overtuiging, waardoor zo’n slider bewust wordt genegeerd door het brein.
Het zijn stuk voor stuk redenen om de slider te verwijderen en in plaats daarvan gebruik te maken van een statische afbeelding. Probeer de informatie daarin te beperken, om uit te gaan van een paar prikkels. Het helpt om de conversie te verbeteren, waarmee het lukt om meer omzet te genereren met jouw webshop.
En iets dat je wel moet toevoegen om de conversie te verhogen in de webshop? Het is een goed idee om gebruik te maken van een chatfunctie. Het is dé manier om de medewerker in de winkel toch aan te kunnen bieden, zonder dat je de hele tijd door het beeld kunt lopen. Met een chatfunctie zorg je ervoor dat je kunt vragen ‘kan ik je misschien ergens mee helpen’?
Uit een onderzoek bij Total Gym Fitness blijkt bijvoorbeeld dat het gebruik van een live-chat goed was voor 39 procent meer bestellingen. Een behulpzame medewerker kan korte vragen beantwoorden en daarmee voorkomen dat een bezoeker wegklikt als er iets niet duidelijk is. Het neemt frustraties weg, om de bezoeker te ontspannen en die makkelijker te verleiden tot een aankoop.
Let op: bied je een live-chat aan? Zorg ervoor dat die daadwerkelijk bemand wordt. Er is niets zo slecht voor de conversie als aangeboden support, die vervolgens niet beschikbaar blijkt te zijn.
HEMA toont een tompouce op de 404-pagina, als je een pagina probeert te bereiken die niet (meer) bestaat. Een uitstekend voorbeeld van een ludieke oplossing, die bovendien helpt om de conversie te verbeteren. Hoe? Er worden alternatieven geboden, bijvoorbeeld door de populairste categorieën met producten te tonen. En een knop naar de homepage, om een uitweg te bieden uit deze doodlopende route.
Met een call-to-action op de 404-pagina voorkom je dat bezoekers er dood kunnen lopen. Geef ze aan dat de pagina niet (meer) bestaat, maar bied ze vervolgens meteen een goed alternatief aan. Het helpt de conversie te verhogen in de webshop, omdat er minder bezoekers uit zullen vallen.
Tijdens het afrekenen wil je het bezoekers en klanten zo makkelijk mogelijk maken. Met een paar duidelijke stappen om de benodigde gegevens te verzamelen. En minstens zo belangrijk, door afleidingen weg te nemen.
Tijdens de check-out moet er eigenlijk maar één knop zichtbaar zijn, namelijk die naar de volgende stap. Dat is waar het om gaat, als je de conversie wilt verbeteren. Neem andere afleidingen weg, bijvoorbeeld door het hoofdmenu te verbergen. Richt de pagina voor checkout zo in dat er eigenlijk maar één weg voorwaarts is, namelijk die om de bestelling te bevestigen of de rest van de gegevens in te vullen. Het voorkomt onnodige afleiding, waardoor een bezoeker terug zou kunnen keren naar producten of zelfs helemaal verdwijnt uit het betaalproces en een informatief artikel gaat lezen.
Betalen is een noodzakelijk kwaad voor bezoekers die een aankoop willen doen. Klanten willen er zo min mogelijk tijd aan besteden, omdat ze hun aankoop het liefst meteen zouden ontvangen. Niemand vindt het leuk om de benodigde gegevens in te vullen, al kom je daar niet omheen als iemand (nog) geen account heeft. Of voor bezoekers die geen account willen aanmaken, en als gast willen afrekenen. Zorg er tijdens het betaalproces voor dat je de frustratie zoveel mogelijk beperkt of helemaal wegneemt. En hoe je dat kunt doen? Bijvoorbeeld door de vorderingen te visualiseren.
Wil je de conversie verhogen in de webshop? Geef duidelijk aan uit hoeveel stappen het betaalproces zal bestaan. Laat zien hoe ver de klant al gevorderd is, en maak bijvoorbeeld duidelijk dat er nog maar één stap resteert om het proces af te ronden. Dat motiveert om door te blijven gaan, en neemt ondertussen frustratie weg tijdens het afrekenen. Het helpt om meer orders voor de webshop te genereren, omdat minder klanten zullen uitvallen tijdens het betaalproces.
Wil jij de conversie verhogen in de webshop of heb je een website waarmee je meer aanvragen wilt genereren? Wij zetten handige en geteste tips op een rij, zodat je werkt aan de conversie die je bereikt.
We gaan graag samen met je aan de slag om de huidige conversie in kaart te brengen en een verbeterslag door te voeren. Met kleine ingrepen of door de webshop als geheel goed aan te pakken. Wil jij de conversie verhogen in de webshop en ben je daarvoor op zoek naar deskundig advies door een specialist? Neem contact op, we horen graag van je.