Handige tips of gewoon je kennis opdoen
Op regelmatige basis zullen er nieuwe blogberichten toegevoegd worden, zodat jij op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op gebied van zoekmachine marketing.
Op regelmatige basis zullen er nieuwe blogberichten toegevoegd worden, zodat jij op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op gebied van zoekmachine marketing.
De conversie verhogen van een website of een webshop? Het is de stap van een bezoeker naar een klant, dankzij een aankoop of een aanvraag. Essentieel om van een online kanaal een succes te maken, en daarmee meer dan de moeite waard om breed op in te zetten.
Hoe kun je de conversie verhogen van een webshop of een website? Vanuit conversieoptimalisatie zijn er diverse handige tips en tactieken beschikbaar. Om bezoekers te verleiden een aankoop of een aanvraag te doen. Door ze daar simpelweg om te vragen, en door de juiste informatie te presenteren. Informatie die rust brengt of juist urgentie creëert. Een fijne balans, waarmee het een delicaat spel is dat vraagt om een doordachte aanpak.
De conversie verhogen? Met deze 5 slimme tactieken wordt de webshop of website een waardevol verkoop- en aanvraagkanaal:
Een open deur, maar essentieel voor de conversie. De call-to-action (CTA) moet:
De aanwezigheid is het meest makkelijk, maar ook het minst geschikt om het verschil mee te maken. Gebruik de CTA op een productpagina, op een categoriepagina en op de homepage. En gebruik die op een landingspagina, een dienstenpagina en natuurlijk op de contactpagina. Er is eigenlijk geen pagina die geen CTA zou moeten hebben. Je hebt namelijk de keuze uit tal van verschillende opties en varianten, afhankelijk van de actie die je wilt uitlokken.
Het is de kunst om de CTA zo krachtig te maken dat je daarmee kunt overtuigen. Om een aankoop te doen of een aanvraag te plaatsen. Een groot verzoek dat heel waardevol kan zijn, maar dat daarom ook vraagt om veel overtuigingskracht. Een CTA kan ook een kleiner doel hebben. Zoals het aanklikken van een verdiepende pagina. Of het bekijken van een portfolio-item. Op die manier kan iedere pagina een duidelijk doel krijgen, waardoor je de inhoud kunt optimaliseren.
Die optimalisatie van de pagina gericht op de conversie vraagt bijvoorbeeld om alle aandacht voor de CTA. Landingspagina’s bij grote retailers hebben vaak maar één CTA per zichtbaar scherm. Je kunt scrollen naar een volgende button, maar in het beeld is er geen sprake van afleidingen. In sommige gevallen wordt zelfs het hoofdmenu weggehaald, waardoor er maar één optie is op de pagina om door te klikken: de (door de webshop of website) gewenste optie. Op die manier is de CTA aanwezig, zal je daarmee overtuigen en geef je die alle aandacht.
Uit trial-and-error door tal van retailers en andere online aanbieders is gebleken dat bezoekers een aantal zekerheden zoeken, voordat ze tot actie overgaan. Wat is bijvoorbeeld de levertijd van een product en hoe zit het met de actuele voorraad? Zolang die elementen onbekend zijn heeft de bezoeker een (rationele) reden om niet door te klikken. ‘Misschien is het geen goede deal, en moet ik lang op de levering wachten’. Door de levertijd en actuele voorraad te vermelden wordt dat argument onmogelijk, waarmee er een drempel verdwijnt om over te gaan tot actie.
Tip: weinig voorraad? Ook daarmee kun je de conversie verhogen. Geef aan dat er nog maar 3 exemplaren beschikbaar zijn. Dat creëert schaarste, waardoor de urgentie toeneemt om nú in actie te komen.
Wil je de webshop conversie verhogen? Uit technische onderzoeken is gebleken dat een korte laadtijd essentieel is. Hoe korter de laadtijd, des te minder tijd bezoekers hebben om weg te klikken. En kom je terecht in het onbewuste domein van milliseconden? Het brein evolueert onbewust de online ervaring. Ervaart een bezoeker die als vlekkeloos, omdat er geen sprake is van (bewuste) laadtijd? Die ervaring leidt tot wat psychologen ‘perceptual fluency’ noemen. De ervaren vlotheid van de ervaring vertaalt zich naar een positieve waardering voor de webshop, de website of de specifieke producten en diensten waar het om gaat. Op die manier kan een korte laadtijd een belangrijke stap zijn in goede conversieoptimalisatie.
De psychologie van conversie laat bovendien zien dat beoordelingen en recensies heel belangrijk zijn om bezoekers te overtuigen een aankoop of een aanvraag te doen. Ze gelden als sociaal bewijs, omdat anderen (en niet de verkopende partij) aangeven dat het een goede keuze is.
Tip: een negatieve review ontvangen? Geen zorgen, 9 positieve en 1 negatieve komen betrouwbaarder over dan 10 uitsluitend lyrische reviews.
Het is belangrijk om de beoordelingen en recensies te verzamelen van eerdere klanten waarmee nieuwe bezoekers zich kunnen identificeren. Des te dichter de review staat bij de persoon die deze leest, des te groter de kans dat het positief bijdraagt aan de conversieoptimalisatie.
En tenslotte, benut de kracht van remarketing. Een webshop of website kan de conversie verhogen door bezoekers die nog twijfelden alsnog over de streep te trekken. Door ze te wijzen op de producten die nog in hun winkelwagentje zitten. En door ze te laten zien dat de producten nog steeds beschikbaar zijn, of bijna zijn uitverkocht.
Remarketing biedt de mogelijkheid om ‘warme’ prospects of leads verder te verwarmen, door ze nogmaals te wijzen op het aanbod. Ook psychologisch interessant, omdat consumenten graag consistent zijn in hun gedrag en beslissingen. Als ze producten eerder in een winkelmandje hebben gestopt en je ze daarop wijst maak je de kans aanzienlijk groter dat ze het alsnog afrekenen.
De conversie verhogen, op een manier waarmee je ook Google-advertenties effectiever kunt maken? Online verkopen is een vak. Voor webshops en websites, als interessante methode om daar een meer effectief verkoopkanaal van te maken.
Meer weten? Neem contact op en ga aan de slag met een ervaren zoekmachine marketing specialist.