Handige tips of gewoon je kennis opdoen
Op regelmatige basis zullen er nieuwe blogberichten toegevoegd worden, zodat jij op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op gebied van zoekmachine marketing.
Op regelmatige basis zullen er nieuwe blogberichten toegevoegd worden, zodat jij op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op gebied van zoekmachine marketing.
Hoog scoren in de organische zoekresultaten van Google: hoe pak je dat aan? De gratis posities in de zoekresultaten zijn enorm waardevol voor websites en webshops. Geen hoge kosten voor Google AdWords, terwijl je wél uitstekend zichtbaar bent en veel nieuwe bezoekers kunt aantrekken.
Zoekmachine optimalisatie voor de organische resultaten vraagt om een doordachte aanpak. Met een goede strategie en duidelijke structuur. Voor complete onderwerpen in plaats van losse zoektermen, en zoveel mogelijk gericht op expertise, autoriteit en vertrouwen.
Benieuwd hoe je beter kunt scoren in de organische zoekresultaten? Met deze tips zorg je er in 2019 voor dat je uitstekend vindbaar wordt:
Het geldt voor fysieke winkels en ook online: het draait om de beleving. En in dit geval, een probleemloze beleving zonder virtuele hobbels. Zorg voor een korte laadtijd en een pagina die netjes schaalt naar het scherm van de bezoeker. De responsive-website en -webshop zijn niet meer weg te denken, om op een smartphone of tablet dezelfde ervaring te bieden als op een laptop of desktop-computer.
Maak de website mobile-friendly en presenteer de informatie waar de bezoeker naar op zoek is. Met een grote en inspirerende foto voor een desktopbezoeker en de boekingsmodule of contact-button prominent in beeld voor een mobiele surfer. Zorg ervoor dat de website goed, snel en prettig werkt en voorkom vervelende hobbels waar niemand op zit te wachten.
Tip: Google rankt mobile-friendly websites hoger. Test met de Google Pagespeed-tool hoe jouw website scoort.
Optimaliseren voor de organische zoekresultaten in Google? Je komt er niet meer met teksten gericht op specifieke losse zoektermen. Een goede tekst draait niet meer om één zoekterm, maar om een verzameling semantisch samenhangende termen. Het gaat om meerdere termen die inhoudelijk sterk aan elkaar verwant zijn.
Bepaal onderwerpen die je wilt behandelen, maak een mind-map en bepaal op die manier wat er allemaal mee te maken heeft. Benader een onderwerp vanuit verschillende perspectieven en houd rekening met alle mogelijke vragen die bezoekers zouden kunnen hebben. Gebruik subkoppen voor de verschillende onderdelen en durf voor de artikelen zo’n 1.000 woorden of meer te gebruiken. Lange stukken tekst, waarbij de tussenkoppen het makkelijk maken om de tekst vlot te scannen. Dé manier om de organische vindbaarheid te verbeteren, dankzij content voor complete onderwerpen in plaats van losse zoektermen.
Goede zoekmachine optimalisatie vraagt om content die voor bezoekers van grote toegevoegde waarde is. Google waardeert daarvoor het EAT-principe:
Goede content vertelt een inhoudelijk sterk verhaal. Met antwoord op vragen die leven bij bezoekers, waardoor de tekst en andere vormen van content voor hen van waarde zijn. Die informatie krijgen ze graag van een online autoriteit, die over verwante onderwerpen veel relevante informatie deelt. Tenslotte is het belangrijk om zowel de auteur als de website te kunnen vertrouwen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit een beveiligde verbinding en een korte laadtijd van de website, net als een sterk extern linkprofiel.
Het EAT-principe combineert een aantal belangrijke elementen, die helpen de organische vindbaarheid in Google te verbeteren. Google en andere zoekmachines slagen er steeds beter in de kwaliteit van content en de website goed te beoordelen. Toekomstige zoekmachine optimalisatie kan wellicht ooit af zonder zoektermen, mits je zorgt voor content waaruit expertise, autoriteit en vertrouwen blijkt.
Google introduceerde niet zo lang geleden ‘Rankbrain’. Het is een nieuw zelflerend systeem dat op basis van zoekgedrag de ranking aanpast. De zoekmachine houdt rekening met de Click-Trough-Rate en sessieduur van pagina’s en paginabezoeken. Op die manier leert de zoekmachine steeds beter welke pagina’s daadwerkelijk waarde toevoegen en waar bezoekers aan de andere kant niet zo veel aan hebben.
Creëer zoveel mogelijk rijke content, door zowel teksten te schrijven als foto’s of infographics te plaatsen. En neem een video op in de pagina, zolang die relevant is voor het onderwerp. Het zijn slimme methoden om zoveel mogelijk waarde te creëren. Dat waarderen bezoekers, waardoor die langer op de pagina blijven of meer pagina’s bezoeken. Dat is voor Google een signaal dat de pagina waarde biedt, waardoor je kunt rekenen op betere organische zoekresultaten in Google.
Het heeft geen direct effect op de organische zoekresultaten, maar Structured Data helpt je wel om alles uit een goede ranking te halen. Gebruik de juiste technische opmaak om SEO-titels en meta-beschrijvingen in de zoekresultaten weer te laten geven. Met een breadcrumb, recensies en de bekende sterren of data van aankomende evenementen kan je direct jouw conversie verhogen.
Het creëert een rijke verschijning in de zoekresultaten, waarmee je bezoekers verleidt om jouw website of webshop aan te klikken. Belangrijk, op het moment dat de organische zoekresultaten verbeteren en jij bent vindbaar bent op de zoektermen waar je aan werkt.
Ook als het gaat om de organische zoekresultaten in Google kun je niet meer om Voice Search heen. Sinds de introductie van Google Home en met de opkomst van Sonos One, Amazon Echo en ook Apple’s HomePod wordt het steeds gebruikelijker om gesproken zoekopdrachten in te voeren. En die gesproken zoektermen zitten anders in elkaar dan de getypte. Ze zijn langer en specifieker, waardoor het belangrijk is om daar in de strategie rekening mee te houden.
Tenslotte is het verstandig om verder te kijken dan Google alleen. Het is nog altijd verreweg de grootste zoekmachine, maar er kloppen anderen aan de deur. Richt je bijvoorbeeld op Ecosia en op DuckDuckGo. Daarnaast is Amazon booming in veel andere landen en probeert Alibaba een eigen deel van de markt te grijpen. Verder is natuurlijk Youtube een belangrijk kanaal, ook al maakt dat onderdeel uit van Google.
De organische zoekresultaten verbeteren en daarvoor een aantal belangrijke zoektermen op het oog? Ga aan de slag met een specialist die precies weet wat daarvoor nodig is. Met rijke content die de vragen van bezoekers beantwoordt, een waardevol linkprofiel en uitstekende website-techniek. Drie belangrijke pijlers voor een goede online vindbaarheid, buiten de betaalde advertenties in Google om.